zaterdag 13 juli 2013

Barbiejurkje + patroon

Afgelopen maandagavond heb ik op aanraden (van Margaret) een patroontje uitgeschreven van het barbiejurkje die ik laatst voor mijn oudste dochter haar barbie haakte:


Ik heb de jurkjes gehaakt met de nieuwe haakgaren van de Zeeman die ik (sorry Zeeman) geen succes vond. Het splijt enorm maar voor kleine projectjes zoals dit gaat het nog net maar ik zou zeggen; neem lekker een bolletje Catania of Phildar Cotton 3 

Benodigdheden:

Barbiepop

Haaknaald nr. 3

Haakgaren wat past bij nr. 3

Markeerder

Stap 1: Neem de borstomtrek van de barbie op (let op: niet iedere barbie heeft de zelfde afmeting)

Ik kwam uit op 40 lossen

Stap 2: Maak de ketting van lossen vast door middel van een halve vaste tot een ring

Stap 3: Haak 5 toeren vasten in het rond

Stap 4: Minder daarna 2 toeren

Stap 5: Haak 1 toer stokjes (daar komt straks de ketting van lossen door voor het strikje)

Stap 6: Haak daarna 4 toeren vasten

Stap 7: Haak nu *3 stokjes in 1 vaste en daarna 2 stokjes in 1 vaste*

Herhaal van * - * 2 toeren

Afhechten en een ketting van lossen maken voor het strikje om de taille

Die rijg je zo door de toer van stokjes heen :)

Simpel toch?

Wat ook leuk is om vanaf toer 6 een aantal toeren extra vasten te haken zodat het jurkje langer word en je de roezelrand helemaal onderaan de jurk hebt. Dat maakt de jurk weer helemaal anders.

Laat je fantasie de vrije loop en versier het jurkje evt. met gehaakte bloemtjes en/of knoopjes :)

Hier de 2 barbie's met hun nieuwe gehaakte jurkjes:


Jongste dochter is blij dat ze nu ook een jurkje voor haar barbie heeft:)

Fijne zaterdagavond verder iedereen!

Liefs Henrike

5 opmerkingen:

  1. Erg schattig ♥
    Barbies heb ik hiet meer, dus denk niet dat ik deze ga maken. Maar wel lief van jou dat je een patroontje deelt.
    Fijne zondag xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk hoor ziet er leuk uit
    gr sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Mijn dochter is nog wat te klein voor een barbiepop, maar mocht ze er één krijgen....;-) Bedankt voor het delen van je patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het patroon, mijn kleindochter zal er blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pin kik neem aan dat je de site www.stickatillbarbie.se ook wel kent? 1000 patroontjes voor de barbiepop in div..talen, ook in Dutch

    BeantwoordenVerwijderen

Totaal aantal pageviews