donderdag 8 mei 2014

Amigurumi goede kant vs verkeerde kant

Hallo blogvriendinnen en misschien wel vrienden ;)

Amigurumi's,wie kent ze niet? Het zijn de schattige gehaakte of gebreide beestjes/knuffeltjes afkomstig uit Japan 

Je kan er HIER een leuk stukje over lezen


(Het plaatje hierboven was het eerste schattige amigurumi plaatje wat ik tegenkwam op Google)

In de afgelopen post van mij schreef ik dat ik bij het haken van mijn Lalylalpop erachter kwam dat ik mijn amigurumi's altijd 'verkeerd' haak :O

Maar ja wat is nu verkeerd? Op zich is niks verkeerd maar ik kwam erachter dat de v'tjes dus aan de buitenkant 'horen' en de vierkantjes aan de binnenkant.

Na wat Google speurwerk vond ik de uitleg op DEZE blog

Maar....toch heb ik een boekje waar amigurumi's met de andere kant naar buiten worden gehaakt en wel dit boekje:


Het boekje was mijn eerste amigurumi boekje en ik haakte er een aantal diertjes uit waaronder het beertje en het poesje wat op de cover staat

De auteur is Annie Obaachan en zij woont in Japan

Maar ja zij haakt dus 'andersom' terwijl de meeste boekjes die zijn verschenen zijn met de 'goede' kant naar voren de patronen beschrijven

**snappen jullie mij nog??? :P**

Anyway er is 1 iemand geweest die dus beslist heeft wat de 'goede' kant is

Ik vind het persoonlijk niet heel veel uitmaken maar zie zelf wel dat de 'goede' kant wat rustiger/zachter oogt en de 'verkeerde' kant juist wat bobbeliger/robuuster. 

Ik ga het bij een volgende ami-vriendje misschien wel uitproberen al zal dat voor mij als de 'verkeerde' kant voelen haha! Ik ben dit zo gewend he en het is toch een beetje mijn stijl geworden :)

Nou kan je uiteindelijk natuurlijk helemaal zelf beslissen wat je het mooist vind en welke kant je wil gebruiken voor je projectje!

Ik vond het toch wel een grappige ontdekking,echt weer wat voor mij ;)

Misschien dat meer mensen hiermee te maken hebben gehad,vandaar dit blogje :D

Nou ik ga er snel weer vandoor want ik ga vandaag de laatste hand leggen aan de gehaakte traktatie voor dochterlief (die ook omgekeerd gehaakt is haha) en weer verder met de beruchte dekens :)

Fijne dag!

Liefs Henrike

11 opmerkingen:

  1. Grappig dat je er op deze manier achter komt. Zelf heb ik er nooit 'last' van gehad en vind de v- tjes kant gewoon iets mooier en rustiger. Inderdaad kun je al aan de foto op het boekje zien dat de 'verkeerde'kant buiten zit!

    Ben benieuwd naar je gehaakte traktatie!
    Fijne dag verder.
    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat grappig. Maar als jij de "verkeerde" kant mooier vindt doe je die toch gewoon?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, ja dat heb ik me ook al eens afgevraagd. Ik doe altijd gewoon wat ik op dat moment het leukst vind overkomen. hihi Ze zijn te CUTE! Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henrike,
    allereerst mijn complimenten voor je site, ziet er erg mooi uit. Wat betreft 'goede/verkeerde' kant van haakwerk, ik kijk ook altijd gewoon welke kant ik de mooiste vind. Het is toch leuk om wat te variëren, soms steek ik in in 1 lus ipv allebei, dat geeft ook weer een ander beeld. Veel plezier met je creaties!
    Thuisvlijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henrike, wat grappig om dit te lezen. Ik maakte een tijdje geleden een Earlybirdje en sloot me aan bij de bijbehorende facebookgroep. Ik kreeg zeer veel complimentjes, maar ineens tussen alle berichtjes schreef iemand dat ik " verkeerd" had gehaakt. Ze zei dat ik het beestje andersom moest haken en dar nu de slechte kant aan de buitenkant zat. Ik was erg verbaasd, en ben gaan zoeken op Google. Uiteindelijk begreep ik hoe het dan moest, maar ik vind het nou niet bepaald een drama om ze andersom te doen hoor, allebei de kanten zijn mooi.
    Jouw beestjes zijn weer erg schattig!
    Liefs Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, het gaat om het eindresultaat en wat jij daarvan zelf vindt. Ik ken ook een bekend ontwerpster die alles haakt met het opnemen van één lusje per steek in plaats van wat de meeste amigurumihaaksters doen namelijk twee lusjes van de steek opnemen. Zij geeft haar knuffels door haar 'foutje' een geheel eigen look.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De goede kant of de verkeerde kant het gaat er toch om welke kant je zelf het mooist vind

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gniffel, ik heb 2 jaar lang "verkeerd om" gehaakt, ach een kwestie van wennen ;-) Als ze maar een hoog knuffelgehalte hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over smaak valt niet te twisten en je maakt het zo, zoals jij het mooi vindt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik haakte in het begin ook "binnenstebuiten", en iedere keer was ik gefrustreerd dat het helemaal niet leek op het voorbeeld: veel langer en rommeliger. Maar volgens mij haakte ik ook maar door 1 lusje, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar het "gevaar" van iets op "de verkeerde manier" te haken is dus dat het uiteindelijk niet lijkt op het patroon, het wordt wat langer, en dus wat onrustiger. Het is in het begin even wennen om aan "de goede kant" te haken, maar dat went snel genoeg. Ook door 1 lusje haken geeft een ander eind resultaat als het patroon daar niet voor gemaakt is, het is maar net wat je wilt natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik haak 'juist' hahahaha. Wat niet zegt dat het "omgekeerd" haken ook niet juist kan zijn ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen

Totaal aantal pageviews